News: H&M stævnet for ulovlig miljømarkedsføring

Date
jun, 20, 2019

Tidligere på ugen delte jeg et link til en artikel på Instagram, hvor det fremgik at H&M er kommet i rimeligt strid modvind for deres markedsføring af H&M Conscious. Ja, faktisk står de anklaget for ulovlig miljømarkedsføring, og afsenderen er ingen andre end det norske forbrugertilsyn. Det er altså lidt af et nybrud, at en offentlig myndighed går ind og stævner en stor modekoncern for, you know, greenwashing – omend det her blot kaldes vildledende og ulovlig reklame. Og eftersom så mange læste med og spurgte ind, kommer her en opfølgning.

Det skulle nemlig tage mig et par søgninger, før jeg fandt en artikel i fuld længde. Det link, jeg delte til EcoTextile, var delvist bag en betalingsmur, og omend jeg kunne eftersende nogle informationer, er det nu mere tilfredsstillende at kunne dele en hel artikel. Så her kommer linket til den oprindelige NRK-artikel, med alt hvad der hører sig til af udtalelser og faktabokse. Jeg vil ikke sige så meget mere om den, andet end at jeg oprigtigt finder det interessant, at en tilsynsmyndighed sætter foden ned. Og at jeg er nysgerrig på, hvordan sagen her evt. vil kunne forme det sprog, der er tilgængeligt for virksomheder, der har en gennemgående “grøn” DNA.

Det er jo ikke nogen hemmelighed, at jeg finder iscenesættelsen og hypen omkring H&M Conscious mere end almindeligt udfordrende. Men det handler ikke bare om de videoer og tags H&M har brugt i forbindelse med den seneste kollektion, men om en generel udfordring jeg har med, at fast fashion-producenter pludseligt rebrander sig som værende bæredygtige – og får lov til det.

Misforstå mig ikke – fremskridt er fremskridt – men så længe fast fashion ikke er interesseret i at innovere deres forretningsmodel (jf. håbløse kvantiteter, håbløs kollektionsfrekvens, håbløs kvalitet, latterligt lave priser og deraf lønninger) løser de, i min optik, ikke den mest alarmerende problemstilling – nemlig overforbruget. Og de kan snakke nok så meget om cirkulære modeller, men faktum er, at de ikke kan imødekomme deres egen overproduktion. En beregning fra 2016 viste, at det ville tage H&M op til 12 år at genanvende, hvad de producerer på 48 timer. Og så synes jeg, at det er påfaldende, at H&M skal have så meget ros for noget, der kun gælder et brøkdel af det samlede brand. Hvad tænker I om det hele?

Anywho – dette var et lettere spontant indlæg. Men det fik mig til at tænke på, om I vil have lignende nyheder herinde fra tid til anden? Og her tænker jeg både gode og dårlige nyheder, omend der virkeligt er mange i horror-afdelingen pt. Af andre eksempler fra den seneste tid kan f.ek.s nævnes, at brandet Misguided for nyligt har lanceret en kampagne med bikinier til £1 under et mission statement, der hedder noget ala “to empower women“. Ikke et ord om, hvorvidt kvinderne, der syer de bikinier føler sig empowered af deres lousy løn.

Hvad siger I – flere nyheder?

Og P.S. Undskyld den sure tone! Please accept my apology in the form of the following meme:

Tanja

14 Comments

  1. Svar

    Cecilie

    20/06/2019

    Gerne flere af den her slags nyheder, tak! Og gerne både de positive og negative, som du også selv skriver 🙂

    • Svar

      Tanja

      20/06/2019

      Tusind, tusind tak for feedback, Cecilie! Jeg skruer et lille nyhedsfeed sammen til os 🙂

  2. Svar

    Lise

    20/06/2019

    Ja tak! Flere af denne slags nyheder

    • Svar

      Tanja

      20/06/2019

      Fedt! Tak for feedback, Lise!

  3. Svar

    Anne

    20/06/2019

    Ja tak til flere nyheder! Det er så nødvendigt, hvis der skal udbredes reel viden om det her meget forvirrende felt, at de kritiske og velresearchede nyheder bliver delt. Og efter min mening behøver du overhovedet ikke undskylde tonen. Den er ikke (uberettiget) sur, men saglig!

    • Svar

      Tanja

      20/06/2019

      Modtaget! Tusind tak for respons og hep, Anne! 🙂 For jeg er enig. Og det bekymrer mig, at den danske dagspresse ikke samler det her op i højere grad. Politiken har i årernes løb kørt nogle ret fine features om tekstilindustrien, men ofte uden at navngive aktørerne. Det handler muligvis om at beskytte annoncekroner, men jeg overvejer at kontakte dem.

  4. Svar

    Mia

    21/06/2019

    Super informativt indlæg med en vigtig pointe! Er helt enig i den beretning og syntes slet ikke jeg fornemmer en sur tone, så gerne flere slags af denne slags indlæg, tak! 🙂

    • Svar

      Tanja

      21/06/2019

      Tusind tak, Mia! Hvor er jeg glad for, at det kan bruges, og at jeg lyder nogenlunde saglig 🙂 Det er taget til efterretning, more news to come! Rigtigt god weekend!

  5. Svar

    Josefine

    24/06/2019

    Helt klart flere af den slags nyheder! Det er jo en jungle derude, netop når der bliver green washed så meget som der gør. Syntes ikke tonen er specielt sur, hvilket i øvrigt heller ikke ville genere mig hvis den var. Der er brug at flere tager et standpunkt, i stedet for, som du netop påpeger, at man roser firmaer for i virkeligheden at springe over hvor gærdet er lavest. 🙂 Super god artikel!

    • Svar

      Tanja

      25/06/2019

      Tusind tak for hep og feedback, Josefine! Det er modtaget! Jeg prøver at samle lidt fra tid til anden 🙂

  6. Svar

    Hanne

    26/06/2019

    Tak for at hjælpe med oplysning og info. Det er så vigtigt, at det her udbredes. Så meget gerne mere af den slags.

    • Svar

      Tanja

      02/07/2019

      Kære Hanne! Jeg beklager det sene svar, og vil bare sige tusind tak for din kommentar 🙂 Den er taget til efterretning. Bloggen får en overhaling de kommende dage, og så får den sit eget lille newsfeed. Rigtigt dejlig tirsdag!

  7. Svar

    Charlotte

    30/06/2019

    Tak for indlægget! Jeg synes især, at det er problematisk når flere ‘influencere’ reklamerer for HM’s concious-linie og fremfører HM som grønne (og bliver betalt for det).
    Jeg er selv gået i købe-begrænsning og har bundet mig selv op på max 10 stk nyt tøj i 2019. Er nået til det 4. stykke. På den måde tvinger man sig selv til at tænke sig grundigt om – er det en ordentlig kvalitet (kan det overleve flere sæsoner)? Kan jeg leve uden? Hvem har lavet det – og hvor er det produceret?
    Og så har jeg solgt alt det jeg ikke bruger.
    Vi er som forbrugere nødt til at sætte foden i – det er tøjproducenterne, der bliver de sidste til det!
    Tak for din genbrugstanke og fine blog. Den har fået mig på andre tanker
    Vh Charlotte

    • Svar

      Tanja

      02/07/2019

      Kære Charlotte,
      Tusind, tusind tak for din kommentar! Den sætter jeg virkeligt pris på. Jeg fortsætter ufortrødent, og er utroligt glad for, at du læser med 🙂

      Jeg er meget enig i, at det er problematisk – og jeg mener bestemt også, at man som influent har et større ansvar, da man oftest også selv har en virksomhed qua det arbejde, man laver. Bæredygtighedsformidling forudsætter, at man dykker ned i stoffet og tør stille de svære spørgsmål – også selvom det koster et samarbejde eller ti. At man tør sætte forbrugeroplysning over kommerciel gevinst. Samtidigt kan jeg dog også godt se, hvordan nogen kommer i klemme, når de forsøger at gøre det her i en god mening – Det er bestemt ikke fordi, jeg vil male et billede af den generelle branche som onde kapitalister. Men det er en problemstilling, der er til at tage at føle på.

      Det er simpelthen så sejt med “max. 10 ting i 2019”-challengen! Jeg er sikker på, at den kan give noget perspektiv, uden at det føles som askese. Er der noget særligt, der har overrasket dig i processen, udover de spørgsmål, du nu stiller dig selv og tøjet?

      Kh T

Leave a comment

Related Posts

OM SECONDHAND FIRST

Secondhand First er en genbrugs-og bæredygtighedsblog, der har til formål at gøre det både lettere og sjovere at shoppe brugt og bæredygtigt.