Moden bliver aldrig bæredygtig uden at være inkluderende

Date
okt, 06, 2020

Det føles på mange måder kontraintuitivt at skulle lægge platform til en snak om inklusion og repræsentation, når man, som stereotyp, er fuldstændigt overrepræsenteret. Men måske er det lige præcist her, at min platform trods alt kan tjene sit formål. For repræsentation er ikke uden betydning for vores tøj, og der er ganske enkelt alt for mange, der ikke designes til. Vi har allerede talt om det ift., hvor forrykt det er, at tøj kun passer 7-8% af eksisterende kroppe rent størrelses- og proportions-wise. Men det slutter ikke der. 

De forskellige medier, vi i det daglige benytter os af, har den indbyggede fællesnævner, at de gerne vil inddele os i bobler. Det handler både om algoritmer og om, hvad vi automatisk liker og følger (herunder, hvad diverse idealer dikterer). Samtidigt møder sociale medier i tiltagende grad kritik for at censurere bestemte befolkningsgrupper, og der er ingen tvivl om, at de gør det sværere for nogen at blive set, end andre. Konsekvensen bliver ganske enkelt, at alt for mange savner nogen at spejle sig i – selvom repræsentation og inklusion basalt set er en menneskeret. Og så tror jeg kollektivt, vi bliver fattigere ved kun at se nogen, der ligner os selv eller det, vi aspirerer mod at ligne.

Pt. skriver jeg faktisk på en akademisk artikel om social bæredygtighed i sin bredeste forstand, sammen med en meget dygtig forsker. Og dette indlægs emne falder også indenfor den tematik, omend jeg igen føler, at mit store fede privilegium fordrer ekstra varsomhed. Da jeg overtog stafetten ovre på Garderobeguiden i sidste uge, føltes det dog ret oplagt at teste en hypotese af, omkring hvad vi får vist i vores feeds og i form af reklamer. Og ganske rigtigt var der utroligt mange fællesnævnere blandt de viste mennesker (gæt bare, hvordan de så ud). Men hvem var så ikke repræsenteret?

Så – jeg har sat mig for, at vise jer nogle vanvittigt dygtige mennesker, som ikke vil dukke op i jeres startfeed, hvis det, I får serveret, ligner mig: kridhvid, standardstørrelse, cis-kønnet, (relativt) ung, med regulær “ability” og, kort sagt, pisse priviligeret. Og jeg gør det ikke for, at man bare skal følge for at krydse punkter af på sin diversitets-dagsorden. Det handler om synlighed og den enorme værdi, de her mennesker bibringer, slet og ret. Og hvis det, de laver, taler til dig, så anerkend, anerkend, anerkend! Vidste du f.eks., at dine likes, kommentarer, videredelinger og bogmærker dikterer, hvor langt indholdet når ud?

Og nu til listen

De fleste arbejder direkte med mode og/eller bæredygtighed, mens andre emmer af stylinginspiration og tøjglæde. Jeg håber, at du også vil dele dem, der inspirerer dig?

  • Hosannah Jønsson (@fashthrifts) – er en fantastisk fotograf og den vildeste genbrugs-ambassadør. Og så sætter hun også spot på små, kvindedrevne bæredygtige brands.
  • Aja Barber (@ajabarber) – tager ingen gidsler, når det kommer til at tale om den konventionelle modeindustris koloniale og racistiske grundpræmis. Og så fremhæver hun også, fra tid til anden, gode brands (herunder især BIPOC-foundede brands), der har styr på sagerne.
  • Sinéad Burke (@thesineadburke) – sætter fokus på, at mode bør være for alle. Desuden er hun involveret i menneskerettighedsstudier på Trinity College, der særligt er orienteret omkring børn og disses skolegang, og hvordan der skabes rum for diversitet.
  • Kamea Chayne (@kameachayne) – er optaget af biodiversitet og regenerative praksisser, og bedriver virkeligt kompetent formidling.
  • Isaias Hernandez (@queerbrownvegan) – står for den helt store begrebsafklaring, når det kommer til at italesætte verdensordenens økologiske, biodiversitets-mæssige og menneskerettighedsmæssige konsekvenser.
  • Intersectional Environmentalist (@intersectionalenvironmentalist) – er et kollaborativ af dygtige mennesker, der virkeligt understreger, hvordan klimakampen også er en social kamp med slogans som “climate justice is social justice”.
  • Marielle Elizabeth (@marielle.elizabeth) – kræver størrelsesinklusion for alle og meget, meget mere under hashtagget #slowfashionforall. Og så taler hun også direkte til (og fejrer) sit non-binære publikum.
  • Olivier Brillant (@je.suis.olivier) – kvitterer med rendyrket tøjglæde i sine mange reels. Eksempelvis får jeg ret frekvent et skud styling- og vintage-inspiration af at kigge med.
  • Zahra Biabani (@soulful_seeds) – spotter også greenwashing hos de store modebrands, og taler ligeledes om branchens omfattende sociale problemstillinger. Og så dækker hun faktisk også det amerikanske genbrugsmarked.
  • Aditi Mayer (@aditimayer) – har som mål at dekolonisere moden. Og bæredygtighedsbevægelsen. Og det indbefatter at honorere den ressourceforståelse, mange oprindelige befolkninger stadig udøver.
  • Ari Seth Cohen (@advancedstyle) – fotograferer så mange chic’e mennesker, der er lidt ældre end gennemsnittet på Instagram – men mand, hvor ser de godt ud!

Inklusiviteten opnås selvfølgelig ikke kun gennem repræsentation udadtil – den skal også finde vej ind i maskinrummet hos diverse virksomheder og organisationer. Men her er et bud på nogle af de udadvendte, influerende typer, der kan inspirere os på forbrugersiden.

Hvordan ser dit feed ud? Følger du nogen, jeg også bør kende?

5+

Tanja

Leave a comment

Related Posts

OM

Secondhand First er en genbrugs-og bæredygtighedsblog, der har til formål at undersøge, udfordre og hjælpe til et mere bæredygtigt æstetisk forbrug.