Tips til din online secondhand-jagt #1: Søgestrategier

Date
nov, 17, 2018

Ind i mellem tikker der spørgsmål ind, der handler om, hvor og hvordan jeg finder mit genbrugstøj. En del af det spørgsmål dækker jeg selvfølgelig med indlæggene om de fysiske butikker, hvor jeg tager jer med på visit. Men, pånær i min guide til Vestiaire Collective, er det ikke meget af min digitale jagt, jeg har fået delt med jer. For én ting er at shoppe i fysiske butikker; En anden er at shoppe via apps og websites.

For let’s face it – nogle gange er det bare lettere at shoppe hjemme fra sofaen, end det er at begive sig ned i butikkerne. Jeg kan sagtens forstå, at mageligheden vinder fra tid til anden – det gør den også for mig.

For mig ligger mageligheden i, at jeg kan søge specifikt efter noget, jeg mangler (eller har set mig lun på). I secondhandbutikkerne og på loppemarkederne ved jeg ikke altid, hvad jeg kan finde – omend jeg stadig shopper en del begge steder. Det kræver blot mere tid. Og for nogle af jer, er der måske langt til nærmeste secondhandbutik? Eller også tillader dagligdagen bare ikke de store udflugter? Det skal der også være plads til og råd for. 

Dog er det vigtigt at huske, at de fysiske genbrugsbutikker også er afhængige af, at vi bruger dem – og at de har den klare fordel, at man kan mærke og prøve tøjet inden et eventuelt køb. Tit kan man også få fantastisk rådgivning af de skønne mennesker bag disken. Og så kan det være en luksus at tage sig tid til at løbe stativerne igennem for smukke sager. Det er, som med så meget andet, en balancegang. For ikke at sige individuelt, hvad der virker for en.

.

Apps og websites

Jeg bruger hovedsageligt Tradono by Trendsales, Facebook Marketplace (der bor inde i din facebook-app), DBA og Vestiaire Collective. Alle disse fungerer som både website og app.  Når jeg bruger Tradono by Trendsales, DBA og Facebook Marketplace i så stor stil, handler det også om, at jeg kan søge efter tingene lokalt – og så eventuelt aftale at prøve tøjet inden køb på et tidspunkt, der passer for mig. Dermed ikke sagt, at jeg ikke handler i hele landet via de tre førstnævnte; det gør jeg. Men jeg synes, at muligheden for at søge lokalt er en fed feature. Fundene på Vestiaire er hverken lokale eller billige, hvorfor jeg primært bruger Vestiaire til luksuskøb (som tasker), jeg gerne vil have verificeret. Læs eventuelt min guide til Vestiaire Collective her.

Fra tid til anden kigger jeg forbi Trendsales, omend det ikke er så ofte længere. Da jeg for alvor begyndte at shoppe genbrug i 2006, var Trendsales virkeligt up-and-coming. Sidenhen er den digitale markedsplads dog blevet fyldt med butiksprofiler, der udelukkende forhandler nyt tøj – og så har det aldrig skortet på antallet af reklamer derinde. Needless to say, platformen er ikke rigtigt noget for mig længere. I mine tidlige år som secondhand-entusiast brugte jeg også ASOS Marketplace og eBay – men nu, hvor opbuddet af mere lokale muligheder er blevet så godt, bruger jeg hellere disse. 

Jeg har tidligere forsøgt mig med Zadaa, men var ikke umiddelbart imponeret over hverken udvalg eller brugerflade. Freemi, der er en app til ting, der gives væk gratis, har jeg stadig til gode at prøve – men jeg hører, at den skulle være rigtigt fin.

Et sidste tip til hvor, jeg holder øje, er Instagram. Jeg følger en del secondhand- og vintageprofiler, og fælles for mange af disse er, at de sender. Således kan jeg ikke søge hos disse, men jeg ser jævnligt deres opslag (og kan dermed støtte butikkerne hjemme fra sofaen!). Det betyder dog også, at man ikke skal vente for længe med at slå til. Jeg er svært begejstret for The Organic Club, Muda Nashi (der også har en webshop), Tú a Tú og mange, mange flere. Måske jeg skal lave en oversigt over secondhandbutikker på Instagram?

.

Søgestrategier

Så er vi nået til humlen af det hele – hvordan vi finder the good stuff i digitals-sfæren. Der er mange måder at gå frem på – og måske min ikke er den mest effektive for dig.  Jeg er flere gange blevet spurgt om, hvorvidt jeg søger på meget specifikke items, når jeg shopper, eller om jeg søger mere løst. Svaret er “både og”. Men for ikke at blive overvældet af det voldsomme opbud, er jeg simpelthen nødt til at gå systematisk til værks, når jeg shopper. Så selvom onlineplatformene har forsider, der bugner med varer, er det ikke her, jeg bruger min tid.

“Hvad mangler jeg?”
Det er for mig det bedste sted at starte. Jeg laver simpelthen en liste. I det daglige tænker jeg ret meget over, hvordan de forskellige ting i min garderobe kan sættes sammen på kryds og tværs. Da jeg ikke er god til at have en stor garderobe, skal der også helst gemme sig flere outfits i hver enkel beklædningsgenstand. Mit fokus på at sammensætte gør, at jeg lettere kan identificere noget, jeg mangler.

Måske jeg mangler en jakke i en varm farve, der kan fungere som modspil til mine mange striktrøjer, der ofte er i kølige nuancer? Måske jeg mangler en cardigan, for at få brugt den gyldne peplum-top, jeg praktisk taget boede i hele sommeren? Det skal passe til det, der allerede bor i skabet, men det skal også bidrage med noget “nyt”. Derfor bestræber jeg mig også på ikke at ende med fem grå, homogent-udseende striktrøjer (som jeg ellers tidligere havde for vane).

.

“Hvem kunne have lavet sådan en?”
I stedet for blot at søge på “hvid cardigan”, søger jeg ofte på brands, jeg har gode erfaringer med eller har hørt godt om. Rigtigt mange private sælgere får ikke beskrevet deres varer i tilstrækkeligt omfang til, at man kan søge ordentligt på dem, og sammensatte søgninger med flere ord kan derfor ofte være en blindgyde. Derfor kan søgningen “Filippa K” + “cardigan” betyde, at der ingen hits er – selvom der faktisk er cardigans fra lige præcis Filippa K på app’en.

Samtidigt orker jeg sjældent søgningen “cardigan”, da det vælter frem med ting, der enten stil- eller kvalitetsmæssigt er langt fra det, jeg søger. Og så skal vi slet ikke snakke om, hvor meget gøgl det vælter frem med, når man udelukkende søger på “hvid”. Det bliver (desværre) meget brandfikseret, men for mig er det det mest overskuelige. Og man skal stadig kigge mange ting igennem, så det kan give god mening at have din liste in mente, når nu du alligevel er igang.

Følg andre
På secondhand-apps og sites har hver sælger sin egen lille virtuelle butik. Hvis du under en søgning støder på en sælger, der har mange lækre ting, der både matcher din smag og din størrelse, så følg vedkommende. På Tradono får du f.eks. en notifikation inde i appen, når nogen, du følger, ligger nye, brugte sager op.

Browsing
Det hænder altså også, at jeg bare kigger lidt, uden en større plan. Når jeg browser, er det stadig med udgangspunkt i konkrete brands, men her har jeg bare ikke en konkret ting, jeg mangler, in mente. Det kan også være en måde, at jeg tjekker et brand, jeg ikke har erfaring med, ud på. At browse kan give point på inspirationskontoen, men det kræver også, at man lige mærker godt efter, om det nu er noget, man rent faktisk har brug for. Derfor gemmer jeg ofte det, jeg har spottet, indtil jeg har tænkt mig godt om.

Shopper du genbrug online? Og har du en søgestrategi?

Eller måske du ikke shopper genbrugstøj online (eller genbrugstøj i det hele taget)? Er der noget bestemt, der holder dig tilbage? Har du bestemte spørgsmål, du gerne vil have hjælp til at besvare?

I de kommende indlæg skal vi snakke lidt om priser, materialer, sikre handler, og meget, meget mere. Og så tror jeg lige, at jeg disker op med en guide til at sælge – så vi kan komme de mangelfulde beskrivelser og søgeord til livs 🙂

Tanja

Leave a comment

Related Posts

OM SECONDHAND FIRST

Secondhand First er en genbrugs-og bæredygtighedsblog, der har til formål at gøre det både lettere og sjovere at shoppe brugt og bæredygtigt.