Le Pirol: Fra rød løber til localism og luksuriøs, seasonless slowfashion

Date
mar, 26, 2021

Annonce – i samarbejde med Le Pirol

Det er efterhånden et par år siden, at jeg første gang stiftede bekendtskab med Le Pirol. Anledningen var et event, hvor debatten gik på, om der var håb for tøjproduktion i Danmark, og som indlægget her vil understrege, var der både håb, vilje og evner til realisering at finde. Le Pirol har nemlig, som et af ganske få brands, satset benhårdt på at bevare en del af den danske tekstiltradition, og bag det hele står et af de dygtigste mennesker, jeg kender. Med en uddannelse fra Royal College of Art, og efterfølgende ansættelser ved prominente couture-huse, følger nemlig et skarpt øje for materialevalg, formgivning og finish – og samtidigt har Morten aldrig givet køb på øjenhøjden eller respekten for det, at klæde andre på. Det er, kort sagt, et ganske særligt besøg, jeg har fået lov til at tage jer med på. Og idag kan herrerne på linjen godt spidse ører – Le Pirol har nemlig også strik til jer.

Le Pirol er såkaldt seasonless slowfashion, hvilket betyder, at der hverken kommer faste årlige eller halvårlige kollektioner. Tværtimod kommer der kun nye designs eller farver efter lange og nøje overvejelser, og alle nye tilføjelser skal kunne indgå langsigtet i sortimentet, der udelukkende består af strik. Materialevalgene er stringente og beløber sig indtil videre til GOTS-certificeret extra fine merino wool og bomuld*, der er udvalgt med både bæredygtighedsprofil, blødhed og struktur for øje. Det hele strikkes op, sys og ketles i Sunds, nær Herning, og de smukke sager forhandles udelukkende via Le Pirols egen webshop, den fysiske butik, beliggende ved Brandts Klædefabrik i Odense, og gennem tyske Avocadostore.

Seasonless strik til både kvinder og mænd

Når Le Pirol arbejder udenfor modebranchens traditionelle sæsoner, handler det også om at respektere, at man som kunde skal have tid til at overveje et potentielt tøjkøb – noget, der kort sagt er en umulighed i en branche, hvor høje kollektionsfrekvenser fortsat raser. Ligeledes har Morten valgt udelukkende at lade Le Pirol være direct to consumer, for at kunne holde et tilgængeligt prisniveau, trods de eksklusive garner og den danske produktion. Skulle strikken forhandles i traditionelle butikker, ville prisen mangedobles, samtidigt med at der også ville være risiko for devaluering gennem de typiske sæsonudsalg – og her vil Morten altså hellere producere et produkt til en retvisende, tilgængelig pris og bero på egne salgskanaler, hvilket jeg har stor respekt for. 

Kollektionen rummer alt fra variationer over den klassiske sømandsstrik til den utroligt grafiske Painter’s Brush Jumper, og samtlige designs tager udgangspunkt i kontraster – fra det grafiske til det organiske, og det hårde til det bløde – og sender en kærlig tanke til kunsten. Eksempelvis er damemodellen Painter’s Brush Jumper en genfortolkning af Fritz Sybergs penselstrøg, mens farvevalgene hyppigt er en hyldest til naturens uendelige palette. Og selvom Morten ikke uden videre lader sig diktere, når det kommer til hverken snit eller palette, er Le Pirol unægteligt også en reaktion på, at den bæredygtige mode tidligere har været lig med … beige. Ja, faktisk så beige, at Morten var helt i chok over, udvalget af GOTS-godkendte farver, da han påbegyndte sin egen produktion. Størrelserne løber i øvrigt fra S til 2XL, og Morten er meget åben for også at overveje en 3XL, såfremt efterspørgslen er der.

Localism i en kompleks værdikæde

Localism handler om at opdyrke og fejre det lokale, og for Morten har det været en mission i sig selv at understøtte noget af den strikproduktion, vi har tilbage i Danmark – uden lokal produktion, intet brand. Den fysiske nærhed, og især den nære relation til de mennesker, der fremstiller strikken, har nemlig en enorm indvirkning på produktets kvalitet, og for Morten har det også en betydning, at man kan mærke og lære af de mennesker, der står bag. Og efter selv at have besøgt strikkeriet (og de meget dygtige strikkedamer, med deres årelange erfaring) flere gange, kan jeg sagtens forstå Mortens forkærlighed for de lokale. Og den lokale produktion har da også den fordel, at Morten kan bestille mindre kvantiteter, således at han undgår overproduktion, samtidigt med at han understøtter traditionen. 

Når det er sagt, er det dog vigtigt at forstå, at den lokale produktion kun relaterer sig til et udsnit af værdikæden – og generelt er der ikke ret meget tøj, der er “made in Denmark” eller sågar “Made in Europe”, der ikke har været på en lang rejse først. Helt forsimplet handler det om, at vi hverken har de klimatiske eller produktionsmæssige forhold, der kræves i fremstilling af en lang række tekstiler. Merinoulden hos Le Pirol er eksempelvis argentinsk, mens selve forarbejdningen sker i Italien, hvor man har lang tradition for at producere garner i verdensklasse – og lige præcist fordi værdikæden er så lang og kompleks, er certificering og sporbarhed alfa omega. 

Skulle du sidde med en bekymring, der går mere specifikt på tøjets lange rejse, kan jeg i øvrigt trøste med, at transport udgør en ganske lille del (ca. 3%) af tøjproduktionens samlede CO2-udledning (McKinsey & Global Fashion Agenda 2020). Og i stedet for isoleret at se på transporten, vil jeg til hver en tid opfordre dig til at gå efter tøj, der kan have et langt og godt brugsliv hos dig – upåagtet distancen.

Rød løber, gul fugl

Ideen til Le Pirol opstod, da Morten i 2016 boede i Hamborg. I de foregående år havde Morten arbejdet hos etablerede couture-huse, som Gamme Rouge hos Moncler, Alberta Ferreti og Valentino. Især fra tiden hos Alberta Ferreti, hvor Morten designede kjoler til den røde løber, findes en gruopvækkende historie om, hvordan utallige smukke red carpet-kjoler systematisk endte deres dage som affald. Historien har, kort sagt, brændt sig ind i min hukommelse, efter at Morten fortalte den første gang. Vil du høre historien i den fulde længde, er den desuden inkluderet i et interview, TV2 lavede med Morten så sent som sidste år. Efter tiden hos couture-husene, var Morten i øvrigt ansat hos en række konventionelle modebrands, og efterhånden blev kontrasten mellem de kummerlige forhold, han havde observeret flere steder i Kina og Indien, og det liv, han selv levede i Hamborg, for stor. Morten ville have en værdig produktion. Og sådan blev det.

At Morten endte med et certificeret økologisk brand var dog lidt af et tilfælde. Han havde ganske vist kigget på garner, der var certificeret ved Responsible Wool Standard, men garnene var for kraftige til Mortens projekt, og han havde hidtil ikke stiftet bekendtskab med GOTS. Lykken ville dog, at Morten, da han var strikdesigner hos Valentino, fik et opkald fra sin tidligere garn-agent, Roberto. Garnproducenten var nyligt blevet certificeret, og pludseligt kunne Morten få de fine kvaliteter, han havde eftersøgt, samtidigt med at han også kunne få en sporbarhed og ansvarlighed i værdikæden, han ikke havde troet var mulig. Og så var der ligesom ingen vej tilbage. 

Og navnet, Le Pirol? Det er en hyldest til en lille gul fugl, Morten mødte på en gåtur med svigerforældrene. Ja, det var faktisk den lille pirol, der inspirerede til den gule signaturfarve – og ligesom den øvrige, omend ofte oversete, nordiske farverigdom, er den foreviget i Mortens fantastiske brand.

.

Du finder Le Pirol på lepirol.com, på Instagram samt i den fysiske butik beliggende i Brandts Passage 23, 5000 Odense C.

Butikken deles i øvrigt med fine Von Linné, der upcycler kasserede industritekstiler til naturskønne kunstværker.

.

*Produktionen har lige skiftet ejer, og derfor er strikkeriet igang med at blive GOTS-certificeret på ny. Morten har af samme grund, og for god ordens skyld, fjernet sine GOTS-logoer fra hjemmesiden, selvom intet i produktionen er ændret. Det er blot kotume, og det er fortsat de samme lækre, certificerede økologiske garner, der anvendes, og den samme skønne, midtjyske produktion, der står for at strikke, sy og ketle.

+7

Tanja

Leave a comment

Related Posts

OM

Secondhand First er en kombineret rådgivningsvirksomhed og forbrugeroplysningsplatform, der har til hensigt at hjælpe ambitiøse mode- og livsstilsvirksomheder og kritiske forbrugere med at navigere i tidens spørgsmål om bæredygtighed, ansvarlighed og forbrug.