I Kina har de tvangsarbejdere – her er brands’ne, der bruger dem

Date
jul, 01, 2020

I marts udkom en rapport, som jeg må indrømme, at jeg har skulle tygge lidt på. Indholdet er nemlig af ganske rædselsfuld karakter, og jeg ville ikke skrive noget, før jeg havde fået læst op på emnet, og før ordene begyndte at flyde mere frit. Jeg læser, affødt af mit tidligere arbejde, stadig mange internationale nyheder, og jeg havde godt hørt om det kinesiske styres omgang med egne minoritetsgrupper; men at se, hvor mange virksomheder, der pludseligt var infiltreret, tog alligevel pusten fra mig.

I Kina har de en muslimsk minoritet, Uighurerne, og det, der foregår, er en form for langstrakt folkemord. Human Rights Watch har tidligere afsløret, hvordan det kinesiske styre systematisk forsøger at udrydde Islam – blandt andet ved at gennemføre massetilbageholdelser, deportationer til genopdragelseslejre, tvangssterilisationer, tortur og det, der er værre. De lever i påtvunget fattigdom og straffes for selv de mindste forseelser: mænd er blevet fængslet for at bede efter et måltid, eller fordi deres hustru bar tørklæde; andre er blevet tilbageholdt for antallet af børn i deres husstand. Og med frihedsberøvelsen følger tvangsarbejdet.

I rapporten Uyghurs for sale: ‘Re-education’, forced labour and surveillance beyond Xinjiang berettter Australian Strategic Policy Institute (ASPI) om intet mindre end 83 internationale brands, der har fået deres produkter produceret på fabrikker, hvor uighurerne tilbageholdes. Der er tale om virksomheder, der får produceret alt fra elektronik til fast fashion – fra Amazon, Apple, Google, Samsung og Sony til H&M, Uniqlo, Zara, Gap, og mange, mange flere. På listen finder vi også Victoria’s Secret, Calvin Klein og Tommy Hilfiger. Du kan finde oversigten lige her.

Flere af brands’ne har svaret på rapporten, og deres svar fremgår også af linket. Og hvorom de alle siger, at de ikke var bevidste om forholdene, kan man undre sig over, hvordan man kan have så dårligt opsyn med sin værdikæde i områder, hvor menneskerettighedsorganisationerne i årevis har peget på risiciene.

Men hvad kan vi gøre? Vi kan blive ved med at kræve transparens og ansvarlig praksis fra de brands, vi placerer vores penge hos. Og lad mig endelig understrege, at der også findes ansvarlige producenter i Kina – men måske vi skal spørge lidt ekstra ind, næste gang der står “made in China”.

På change.org finder du desuden en underskriftsindsamling mod forholdene. Det er små ting – men i det mindste ikke ingenting.

26+

Tanja

2 Comments

  1. Svar

    Pernille

    01/07/2020

    Det er forfærdeligt. Tak, fordi du skriver om rapporten. Jeg kendte ikke til den. De fleste af firmaerne på listen, som givet et respons, siger, at det er en fejl, at de er med. Det virker meget usandsynligt, at de alle sammen skulle være havnet på listen ved en fejl. Er det virkelig bare deres udsagn mod ASPI?

    1+
    • Svar

      Tanja

      02/07/2020

      Hej Pernille! Velbekomme. Ja, det er påfaldende, at så mange skulle være omfattet af en “fejl”. Dataindsamlingen er foregået ved at indhente fabrikkernes egne lister over brands, der får produceret hos dem – så det klinger hult. Men medmindre, der er en myndighed, der tør tage sagen op (og her tænker jeg især på den berøringsangst, der er ift. Kina), udebliver konsekvenserne nok.

      0

Leave a comment

Related Posts