Hvor sort er Black Friday egentligt?

Date
nov, 23, 2019

I næste uge går det løs, og du har nok allerede set de første ti reklamer for årets sorteste dag. Ja, faktisk har nogle forhandlere udvidet konceptet, og valgt at holde “sort uge”. Men hvor sort er Black Friday egentligt? Hvilke psykologiske mekanismer spiller den på? Og kan man dyrke Black Friday, og stadig være ansvarlig forbruger? Det tager vi et overordnet kig på lige her.

De seneste år er der blevet spenderet i omegnen af 2 milliarder danske kroner på Black Friday. Det er selvfølgelig på tværs af et væld af brancher, hvor især elektronik gør sig bemærket, men vi kommer ikke uden om, at diverse modebrands og -forhandlere også fylder i statistikken. Sidste år meddelte f.eks. Zalando, at de havde en online købsrate på op mod 4200 køb i minuttet, mens Miinto havde en omsætning på over 40 mio (DM&T 2018). Og selvom indlægget her handler om Black Friday i sin bredde, vil jeg faktisk gerne holde fast i mode som indgangsvinkel, da der er lavet nogle ret interessante undersøgelser omkring “binge“-forbrug og følelser, som jeg forestiller mig også kan bruges i overvejelserne omkring andre køb.

Forbrug på autopilot?

Der er mange grunde til, at vi køber tøj, og listen af behov, der dækkes, er lang. Den strækker sig over alt fra at søge glæde og selvtillid til forsøg på at kvæle kedsomheden. For nogle er shopping også en form for socialt samvær. Og så er der selvfølgelig også de køb, vi reelt har brug for og har konkrete anledninger til. Men når jeg ser på den nedenstående infografik, er jeg altså ikke ret meget i tvivl om, at mange jagter noget forgæves, når de shopper til dem selv. Følger vi grafikken, vil glæden ved et køb nemlig være forduftet for 66% af forbrugerne, inden der er gået så meget som ét døgn. Uno. Og det her er altså fra en international rundspørge, der sammenholder forbrug i både Europa og Asien (Greenpeace 2017).

Infografik via Fashion Revolution / Greenpeace

De adspurgte i ovenstående infografik oplyste, at det, der hovedsageligt motiverede dem til at shoppe, var tilbudsreklamer, stærkt efterfulgt af deres venner på sociale medier. Fristelser og flokdyrsmentalitet. Og jeg kan ikke lade være med at spørge mig selv, om glæden ved de mange køb havde været større, hvis de havde taget udgangspunkt i, hvad den enkelte reelt havde brug for og fandt glæde ved. Men det stopper ikke her.

For efter at den kortlivede glæde var forduftet, oplevede majoriteten af shopperne, ifølge rundspørgen, at have “forbrugs-tømmermænd”: de blev ramt af dårlig samvittighed, træthed og tomhed. Det er der altså ikke nogen synderlig bæredygtighed i. Og det gælder for så vidt også, når vi overforbruger “grønne produkter” – de gør os heller ikke lykkeligere, selvom de måske, på papiret, ser mere “rigtige” ud (Helm et. al 2019). Det korte af det lange er altså, at vores forbrug med fordel kan tage udgangspunkt i mere langsigtede praktiske og æstetiske behov. For vores eget velbefindendes og planetens skyld.

En grønnere Black Friday?

Og så er vi tilbage ved Black Friday. For Black Friday kan velsagtens også bruges til at erhverve sig nogle af de ting, man reelt har brug for, og som ellers ligger udenfor budget? Ja, det tænker jeg nu sagtens, den kan. Fra et personligt standpunkt, er jeg ikke så vild med Black Friday eller tilbud i det hele taget, men hvis man vil gøre dagen lidt mindre sort, kan man i al fald starte der. Og begiver man sig ud i novemberkulden, og vil man tjekke, om der rent faktisk er tale om tilbud, kan man desuden konsultere Forbrugerrådet TÆNKs lille Black Friday-guide. Så forsures købet heller ikke af, at man er blevet snydt.

Illustration – Sarah Lazarovic

Dog vil jeg også opfordre til, at man husker de små butikker og virksomheder, der oftest er hårdt stedte, ikke bare på Black Friday, men i november som helhed. Mange har nemlig ikke råd til de store rabatter/det kalkulerede underskud, og for nogle strider det også mod deres værdisæt at devaluere produktet (og de ressourcer, der ligger i det). Så er du ikke så optaget af tilbud, men har du et køb, du skal placere, kan du med stor sikkerhed glæde flere parter her.

Og hold evt. øje med de fine tiltag ude blandt de grønne virksomheder. Nogle holder slet ikke tilbud, men donerer deres overskud fra dagen til velgørenhed; mange inviterer bare indenfor til hygge og nærvær, mens andre holder helt lukket; og en sidste lille gruppe har taget kampen op, og sælger deres produkter med store rabatter – fordi de hellere vil have, at du køber brugt og grønt, fremfor nyt og sort.

Og i sidste ende – så afhænger fredagens farve vel af, hvordan vi bruger den.

Shopper du på Black Friday? Og kender du virksomheder, der gør noget alternativt?

Tanja

Leave a comment

Related Posts

OM SECONDHAND FIRST

Secondhand First er en genbrugs-og bæredygtighedsblog, der har til formål at gøre det både lettere og sjovere at shoppe brugt og bæredygtigt.