“Hvad er det egentligt, du laver?”

Date
mar, 21, 2020

Vi er nok alligevel nogle stykker, der kan genkende titel-spørgsmålet på dette indlæg, er vi ikke? I hvert fald forestiller jeg mig, at det er de færreste, der egentligt får dækket omfanget af deres opgaver gennem en jobtitel. Og jeg blev også ofte selv spurgt, da jeg arbejdede som politisk konsulent, videnskabelig assistent og som programkoordinator på uni. For hvad i alverden betød det? Efter jeg er gået selvstændig er spørgsmålet dog blevet mere frekvent – ikke bare i privaten, men også fordi I er fantastisk søde til at spørge ind. For hvad er det egentligt, jeg laver? Og kan man leve af det?

Det første spørgsmål kræver et lidt længere svar – for jeg har mange hatte på i løbet af en uge. Mine opgaver er omtrent ligeså forskellige som de mennesker, jeg arbejder med. Den grundlæggende præmis for min virksomhed er dog, at jeg arbejder for at hjælpe grønne virksomheder og forbrugere med at finde hinanden – både gennem aktiviteter ude hos virksomhederne og igennem forbrugeroplysningstiltag – så vi kan få skub i den omstilling, vi sådan har brug for. En almindelig måned indbefatter således alt fra bæredygtighedstjek og rådgivning ude hos virksomhederne til foredrag, paneldebatter og enkelte blogsamarbejder.

Og ift. det andet spørgsmål, altså om man kan leve af det, har jeg haft et fantastisk første år. Jeg har været så fint hjulpet på vej af søde samarbejdspartnere og følgere, der har anbefalet mig rundt omkring, at jeg ikke engang har skullet lave opsøgende salg. Hvilket er fuldstændigt vanvittigt – så ja, jeg har kunnet leve af det. Og omend vores nuværende virus-situation nok tvinger mig på smalkost, har jeg ingen planer om at give op. For for mig at se, er det nu virksomhederne skal smede, hvis ikke de har tjek på deres grønne profil; og det er nu, at vi, som forbrugere, er hensat til virkeligt at mærke efter, hvad der betyder noget for os hver især.

På rådgivningssiden

Når det kommer til rådgivning, hjælper jeg først og fremmest med grønne virksomheder med at løfte deres bæredygtighedskommunikation og deres forretningsmæssige ansvar – set med den kritiske forbrugers øjne. Jeg gennemgår alt fra skriftlig og visuel kommunikation til certificeringer og supply chains. Alt for mange virksomheder underkender nemlig vores tilbøjelighed til slet ikke at handle, hvis information mangler. Den manglende information kan i værste fald betyde, at de, utilsigtet eller ej, får lovet for meget – eller slet ingenting. Jeg får ugentligt beskeder fra jer, der læser med om, at I har spottet noget hos en virksomhed, I ikke helt tør stole på – og jeg ser både eksempler på greenwashing (grønne løfter uden hold i) og dårlig formidling hos de virksomheder, der rent faktisk gør noget. Og det er jo en kæmpe skam.

Blandt de virksomheder, der er skarpe på deres grønne profil, har jeg også en håndfuld klienter, jeg rådgiver 1:1 om brugen af Instagram og influencers. Mange når nemlig slet ikke ud til målgruppen, og mange savner en at spille bold med omkring nyt indhold; og en ligeledes stor gruppe er nysgerrige på eller bruger influencers, uden at være skarpe på, hvilken storytelling, de ønsker, og hvilken værdiskabelse, de egentligt er ude efter. I værste fald opstår der også misinformation omkring produktet eller virksomheden, fordi rammerne ikke er tydelige. Og det koster dem både tid, penge og troværdighed.

Har du en virksomhed, en organisation eller et projekt, du gerne vil løfte? Så er du altid velkommen til at kontakte mig på tanja@secondhandfirst.dk for et tilbud. Du kan også læse nærmere om mine rådgivningsydelser lige her.

På forbrugeroplysnings-siden

Og nu når vi så til den del, de fleste af jer kender. For på forbrugeroplysnings-siden har jeg f.eks. de blogsamarbejder med grønne virksomheder, som I ind imellem ser herinde og på Instagram. Alle samarbejder, hvor jeg fungerer som influent, er underlagt min “code of conduct”, som I kan finde et uddrag af lige her, og jeg har faktisk flere virksomheder, der har været på bloggen, der også bruger mig som rådgiver. Fælles for dem er, at de lukker mig helt ind i maskinrummet og tør lade mig granske deres forretning – og det er faktisk noget af det, jeg nyder allermest. Altså at fordybe mig i, hvad andre laver og hvorfor. Der er nemlig så fantastisk mange ildsjæle derude, der inspirerer ved deres blotte tilstedeværelse.

Og så er der foredragene. Mine højt elskede foredrag, hvor jeg får lov til at møde jer og tage snakken face to face – dem savner jeg lige nu. Jeg skulle faktisk have holdt det næste i den kommende weekend. Foredragene omhandler hovedsageligt, hvordan vi som forbrugere kan undgå at blive snydt i en tid, hvor alle brander sig bæredygtige, og hvor jeg tidligere har kørt det lidt avancerede foredrag “Modemyter” sammen med Johanne (hvor vi stiller skarpt på alt fra om der er hold i vegansk mode til om bambus egentligt er så skide bæredygtigt), arbejder jeg lige pt. på en online-udgave af et begynder-foredrag. “Modemyter” ligger allerede tilgængeligt online lige her. Og så har jeg også et genbrugs-foredrag, jeg er ved at digitalisere.

Normalt vil foredragene være noget, jeg bookes til at afholde for større forsamlinger, men det er tiden jo ikke til lige nu. Og det samme gælder de paneldebatter, jeg både plejer at moderere og sidde med på. Men dem glæder jeg mig så meget desto mere til at genoptage!

For influenter

Som noget nyt kommer jeg desuden til at oprette 1:1 rådgivning for influenter, der gerne vil beskæftige sig med bæredygtige produkter og virksomheder, men som mangler en værktøjskasse til at tjekke en potentiel samarbejdspartner efter. Desuden vil rådgivningen også indbefatte lidt hjælp til at gribe formidlingsopgaven an, uden at man placerer måsen i klaskehøjde. For det gør man uvilkårligt nemt som influent, og desværre kan man ende med at bidrage til utilsigtet misinformation. Og da mange af mine søde kolleger i forvejen spørger, er det vist på tide at få den med i ydelseskataloget også.

Såeh – det er i grove træk det, jeg laver. Hvad arbejder I med?

Rigtigt god weekend!

11+

Tanja

4 Comments

  1. Svar

    Anne

    27/03/2020

    (Hov, vil du ikke være sød at slette min forrige kommentar, hvor mit efternavn er med? 🙂 )

    Det er simpelthen så megaspændende, Tanja! Jeg elsker at følge dig (og har haft dette indlæg til at ligge og vente i et stykke tid, til jeg havde god tid til at læse det)

    Selv er jeg uddannet retoriker og vil så gerne arbejde med kommunikation, men har desværre pt et job, som jeg slet ikke trives i. Det er hårdt, ikke mindst fordi jeg føler, at jeg glider længere og længere væk fra at kunne få den type job, jeg gerne vil have, jo længere tid jeg arbejder med noget andet. Når jeg læser om typer som dig, får jeg sådan lyst til at springe ud som selvstændig rådgiver, men jeg aner ikke, hvor jeg skulle starte. Og med mand, hus og børn hælder jeg også mere til at have et mere “sikkert” ansættelsesforhold.

    1+
    • Svar

      Tanja

      27/03/2020

      Åh, tusind, tusind tak, Anne! Nej, hvor sådan en kommentar varmer! <3 Den gør mig glad helt ind i knoglerne. (Jeg sletter fluks den anden, bare rolig!)
      Jeg forstår virkeligt godt, at det giver anledning til spekulationer, og der er ingen tvivl om, at det også er et gevaldigt spring. Samtidigt er vi heller ikke tjent med jobs, der gør os fremmede for os selv. Vi skulle jeg gerne have lov til at være hele mennesker; også selvom vi har forpligtelser. Så hvis du en dag har brug for en peptalk, så ringes jeg altså gerne ved 🙂 Og det mener jeg.

      0
  2. Svar

    Anne

    29/03/2020

    Tak for svaret, og hvor er det megasødt af dig, Tanja! Det vil jeg lige have i baghovedet <3

    1+

Leave a comment

Related Posts

OM

Secondhand First er en genbrugs-og bæredygtighedsblog, der har til formål at undersøge, udfordre og hjælpe til et mere bæredygtigt æstetisk forbrug.