Forbrugerrådet Tænk og jeg har anmeldt formodet greenwashing – og du kan være med

Date
maj, 11, 2021

Gennem de seneste uger har jeg, sammen med Forbrugerrådet Tænk, gennemført en dybdegående undersøgelse af kunderejsen på en lang række multibrand-webshops og fulgt sporet af bæredygtighedspåstande – og vores konklusion er klar: Vi mener, at der er tale om omfattende vildledning af forbrugeren. Derfor har vi indgivet en anmeldelse til Forbrugerombudsmanden. Men bedst af det hele er, at anmeldelsen tager afsæt i jer og jeres henvendelser.

I løbet af de seneste år har vi, via især Instagram, haft en on-going snak om greenwashing, med det resultat, at I er mange, der har henvendt jer med eksempler på markedsføring, I har følt jer vildledt af eller har haft svært ved at gennemskue. Det havde Forbrugerrådet Tænk bemærket – og da de tidligere har kørt temaer om både greenwashing og tøjspild, fandt vi det oplagt at gå sammen. Vores indledende anmeldelse rummer således Zalando, Miinto, Boozt, Stylepit og The Founded.

Du kan læse mere om anmeldelsen her, samt tilgå selve anmeldelsen + bilag her.

Forbrugerrådet Tænk har desuden, som følge af anmeldelsen, valgt at etablere en platform, så vi kan hjælpe jer med fremtidige anmeldelser af formodet vildledning. Vi ved nemlig, at det kan være svært at vurdere, om der reelt er tale om greenwashing, og derfor vil vi gerne hjælpe jer med screening og eventuel anmeldelse til Forbrugerombudsmanden. Forbrugerrådet Tænk går ikke nødvendigvis videre med alle henvendelser, men alle henvendelser vil blive gennemgået og vil bidrage til et øget fokus på behovet for retvisende markedsføring. Vi gennemgår how-to sidst i indlægget.

.

Kort om greenwashing og markedsføringsloven

Greenwashing er vildledende markedsføring af aktiviteter, produkter eller sågar virksomheder, der præsenteres som værende mere “grønne” eller “bæredygtige”, end de egentligt er. Og det er, kort sagt, i strid med markedsføringsloven.

Når man online-shopper nyt tøj, støder man imidlertid ofte på udtryk, som ”bæredygtig fashion”, ”bæredygtig mode” og ”bæredygtige styles” eller at tøj er markeret med bæredygtighedsflag – men desværre er der alt for sjældent dokumentation for, at tøjet lever op til den holisme, det kræver, at kalde noget bæredygtigt. I hvert fald fremgår det af Forbrugerombudsmandens vejledning for etiske og miljømæssige påstande, at produktet, aktiviteten eller virksomheden skal tage højde for såvel miljø- og klimamæssige som sociale og sundhedsmæssige parametre, førend det kan kaldes bæredygtigt.

Og faktisk giver vejledningen også udtryk for, at “[d]et kan være vanskeligt at formulere tilstrækkeligt præcise påstande om, at et produkt, en aktivitet eller en virksomhed er bæredygtig(t), uden at forbrugerne bliver vildledt.” Alligevel har vi stadig til gode at se retningslinjerne håndhævet i relation til tøj, og derfor håber vi nu at få det på dagsordenen.

Fun fact: Til sammenligning har man i Norge haft gentagne sager, hvor modevirksomheder er blevet stævnet for greenwashing – blandt andet i 2019, hvor H&M blev stævnet for vildledning omkring H&M Conscious, og i 2020, hvor Zalando, Bestseller, Gina Tricot m.fl. blev anmeldt.

.

Formålet med at anmelde

Formålet med anmeldelsen er at få klarhed over og skubbe til debatten om, hvorvidt et ord som “bæredygtig(t)” eller “bæredygtighed” er noget, man som forbruger skal sætte sin lid til og i hvilket omfang. For må man overhovedet markedsføre tøj som bæredygtigt? Og hvis ja, hvilken grad af best practice skal virksomhederne så kunne dokumentere? Hvor går grænserne? Det er nogle af de spørgsmål, vi håber at få svar på.

I bedste fald får vi tydeliggjort og håndhævet kriterierne; i værste fald finder vi ud af, at “bæredygtighed” betyder nul og niks. Og på nuværende tidspunkt er begge dele et winogså for virksomheder. En afgørelse vil nemlig, uanset udfaldet, bidrage til større klarhed om, hvad man som forbruger kan forvente, og hvad man som virksomhed kan og må sige sige – og lige vilkår har vi brug for. Den nuværende uklarhed, derimod, vurderer vi konkurrenceforvridende for de virksomheder, der overholder retningslinjerne, og vildledende for de forbrugere, der oprigtigt forsøger at træffe bedre valg.

.

Sådan kan du anmelde

Hos Forbrugerrådet Tænk kan du anmelde via siden “Tip os om greenwashing af tøj”. I tekstfeltet udfylder du med det, du undrer dig over eller føler dig vildledt af hos en given butik eller et givent brand, og du må meget gerne vedhæfte screenshots, da dette letter vores vurdering af det indsendte. Anmeldelsen kan omfatte markedsføring af dame- og herremode såvel som børnetøj. Du kan anmelde med navn eller anonymt – forudsætningen er blot, at Forbrugerrådet Tænk må bruge det tilsendte i fremtidige anmeldelser og eventuel markedsføring.

Er du klar til at rydde op sammen med os?

+41

Tanja

3 Comments

  1. Svar

    Naja Habermann

    13/05/2021

    Stærkt gået, Tanja!

    Lad os få ryddet op i de bæredygtige tøjmærker…

    Kh Naja/ Svaneshopppen

    +1
    • Svar

      Tanja

      13/05/2021

      Tak, Naja! Og ja, lad os!

      0
  2. Svar

    Christian M. Andersen

    16/05/2021

    Du er virkelig en fighter med alt det rigtige i argumentationer, teori, facts og med hjertet på rette sted! Dybeste respekt for din saglighed, det er stærk kaffe til branchen. Kh. C

    +1

Leave a comment

Related Posts

OM

Secondhand First er en kombineret rådgivningsvirksomhed og forbrugeroplysningsplatform, der har til hensigt at hjælpe ambitiøse mode- og livsstilsvirksomheder og kritiske forbrugere med at navigere i tidens spørgsmål om bæredygtighed, ansvarlighed og forbrug.