For virksomheder: Det skal du vide, før du markedsfører økologisk tøj eller boligtekstiler

Date
mar, 01, 2021

Læser du med som virksomhed, og får du produceret økologisk tøj eller boligtekstiler? Så er dagens indlæg til dig. I samarbejde med Sourcing House har jeg nemlig udarbejdet en lille håndbog, der gerne skulle hjælpe dig med at undgå de hyppigste fejl. Desværre sker det nemlig ofte, at virksomheder, trods gode intentioner, ikke er helt ajour med, hvordan deres produkter må (og skal) markedsføres. Og det gælder for så vidt både de virksomheder, der har gennemført egen certificeringsproces, og dem, der endnu ikke har taget hul på den del af deres CSR-arbejde.

Bæredygtighedspåstande skal faktisk kunne dokumenteres jf. markedsføringslovens appendiks om miljømæssige og etiske udsagn, og flere og flere forbrugere slår sig ikke til tåls med generiske definitioner som “økologisk bomuld”, men ser sig aktivt om efter certificeringer. Af samme grund er håndbogens omdrejningspunkt Global Organic Textile Standard (GOTS), da vi mener, at GOTS-certificeringen udgør et oplagt CSR- og kommunikationsværktøj for den ambitiøse og ansvarlige virksomhed, der vægter økologiske materialer.

Mini-guiden kan således læses af dig, der:
1. allerede har ladet dig certificere
2. har certificerede leverandører eller
3. overvejer, om en certificering kunne være noget for dig og dine produkter

Du kan downloade mini-guiden lige her:

.

Skal vi gennemgå guiden sammen? Du er altid velkommen til at sende mig en mail på tanja@secondhandfirst.dk

+3

Tanja

Leave a comment

Related Posts

OM

Secondhand First er en forbrugeroplysningsplatform med tekstilfagligt og aktivistisk sigte, der har til hensigt at hjælpe kritiske og bevidste forbrugere med at navigere i tidens spørgsmål om bæredygtighed, ansvarlighed og forbrug. Bag Secondhand First sidder i øvrigt Tanja Gotthardsen, der også driver rådgivningsvirksomheden Continual.