Bangladesh-akkorden har forbedret sikkerheden for tekstilarbejderne – men nu står den til at udløbe

Date
maj, 08, 2021

UPDATE: Siden indlæggets udgivelse, blev akkord-forhandlingerne forlænget med 3 måneder, fra maj til august. Trods manglende tilsagn fra brands til det sidste, lykkedes det dog endelig, d. 25. august 2021, at forhandle ny akkord – ikke bare for Bangladesh, men en internationalt bindene akkord for bygningssikkerhed i tekstilindustrien. Hvordan den mere konkret kommer til at tage sig ud, må vi se, men der er ingen tvivl om, at den nye akkord er en sejr af dimensioner for de fagforeninger, NGO’er og aktivister, der hver dag kæmper for større sikkerhed og indflydelse for tekstilarbejdere i hele verden. No one should die for fashion.

Tekstilarbejdernes sikkerhed hænger endnu engang i en tynd tråd i Bangladesh, og det har fået såvel fagforeninger som NGO’er til at råbe vagt i gevær. Sagen er nemlig den, at man, som følge af Rana Plaza-bygningskollapset i 2013 har haft en bindende aftale, kaldet The Accord on Fire & Building Safety in Bangladesh – men denne aftale står nu, 8 år efter, til at udløbe i slutningen af maj.

Det, der gør akkorden så særlig, er, at den har givet fagforeninger mulighed for at holde brands og fabrikker til ansvar rent juridisk – og lige præcist den mulighed for håndhævelse mangler i de frivillige initiativer, som mange brands ellers bryster sig af. På morgenen for Rana Plaza-kollapset, hvor mindst 1134 mistede livet og mere end 2500 blev såret, udtrykte flere af de ansatte deres bekymring for at møde ind på arbejde, med henvisning til revnerne i murværket – men under trusler om fratagelse af løn, mødte de alligevel ind – for at producere for brands som Primark, Mango, Benetton, Gucci, Prada, Versace, Moncler, Walmart m.fl. I ugerne før havde der været foretaget indtil flere inspektioner, men disse havde ikke vurderet forholdene problematiske. Under international mediebevågenhed underskrev flere brands således akkorden kun få uger efter.

“The Accord is important because it saves our workers’ lives.”

*Kalpona Akter, Union Leader

Siden vedtagelsen af akkorden har der været afviklet mere end 38.000 kontroller på tværs af mere end 1600 fabrikker, og mere end 120.000 overtrædelser af sikkerheden er blevet udbedret. Samtidigt fortæller Clean Clothes Campaign dog, at der fortsat mangler udbedringer hos en lang række brands, herunder H&M, PVH (Calvin Klein, Tommy Hilfiger m.fl.), C&A og Bestseller (Vero Moda, Jack & Jones), og trods akkordens fokus på fysisk sikkerhed, er tiltag som begrænset overarbejde, adgangen til sundhedspleje og børnepasning kun sikret i begrænset omfang. Altså er der fortsat rigeligt at tage fat på.

Derfor er det så meget desto vigtigere, at akkordens fortsættes, og foruden at sikre fastholdelsen i Bangladesh, arbejder NGO’erne også for at udbrede den til de øvrige tekstilproducerende lande i det globale syd. Så sent som i marts i år døde 20 mennesker i en fabriksbrand i Egypten, mens 28 druknede på en illegal fabrik i Marokko i februar, og arbejdet er altså ingenlunde overstået.

Via Clean Clothes Campaign

Take action

Som forbruger er der flere måder, du kan engagere dig på. På hjemmesiden Rana Plaza Never Again kan du f.eks. sende en besked til en lang række brands, herunder American Eagle Outfitters, Benetton, Bestseller (Vero Moda, Jack & Jones), C&A, H&M, Inditex (Zara, Pull & Bear), Lidl, Primark m.fl., hvor du beder dem tage ansvar for arbejdernes sikkerhed. Du kan også dele videoen indsat ovenfor, tweet’e din støtte til akkorden eller på anden vis gøre opmærksom på sagen via sociale medier.

Brands har, som følge af pandemien, presset sig til gennemsnitlige rabatter på 12% hos deres leverandører, og overordnet kan vi se, at tekstilarbejdernes lønninger er faldet med gennemsnitlige 21% (Worker Rights Consortium 2020), fra et niveau hvor 98% i forvejen ikke fik en løn, de kunne leve for. Mange brands har i mellemtiden øget deres markedsværdi (de største med en forøgelse på ca. 11%). Hvis ikke også sikkerheden skal afvikles, er der brug for bindende aftaler. Og derfor har vi brug for en ny akkord.

+8

Tanja

Leave a comment

Related Posts

OM

Secondhand First er en kombineret rådgivningsvirksomhed og forbrugeroplysningsplatform, der har til hensigt at hjælpe ambitiøse mode- og livsstilsvirksomheder og kritiske forbrugere med at navigere i tidens spørgsmål om bæredygtighed, ansvarlighed og forbrug.