Bæredygtig hverdag: Swapfiets

Date
jan, 26, 2019

Annonce – i samarbejde med Swapfiets

Har du nogensinde prøvet at have en ukampdygtig cykel stående i kælderen eller skuret? Det har jeg. For når man pludseligt står med en punktering, nedslidte tandhjul eller hvinende bremser, kan det være både tidsmæssigt og økonomisk uoverskueligt at slæbe både sig selv og den usamarbejdsvillige cykel til nærmeste cykelsmed. Og det er en skam, for noget af det mest bæredygtige, vi kan gøre, er at reparere og vedligeholde. Men hvad nu hvis der rent faktisk var et koncept, der kunne sikre os en cykel, der altid var køreklar? En service, der kunne spare os både penge, besvær og materielt spild, og gøre det mere attraktivt at tage cyklen? Den nød er der faktisk nogen, der har knækket. De hedder Swapfiets, og de har for nyligt åbnet deres første afdelinger i Danmark.

Swapfiets har hollandske rødder, og “fiets” betyder ganske enkelt “cykel”. Konceptet går i al sin enkelthed ud på, at man for 175 kr. om måneden (150 kr. for studerende) får stillet en cykel til rådighed, som var det ens egen. Men man får ikke kun en cykel på abonnement; Alle løbende reparationer er inkluderet i prisen, og cyklen leveres indenfor 24 timer – både når man opretter sig, og når uheldet er ude. Sker der noget med den tohjulede, kontakter man blot Swapfiets telefonisk, på mail eller via app’en, og så kommer de til undsætning med en køreklar cykel. Den defekte cykel kommer med retur til værkstedet, og der er ingen meromkostninger, ingen opstartsgebyrer, og ingen tidsbegrænsning på abonnementet. Det hele foregår der, hvor du er. Og om man skal bruge sin Swapfiets i en måned eller flere år er fuldstændigt underordnet, bare man har et aktivt medlemskab i perioden. Det er således et både billigt, bekvemt og bæredygtigt alternativ til en ny cykel. Og cykelmyggen her har naturligvis været ude at afprøve det for jer – mere om det til sidst. For først skal vi lige stille skarpt på, hvorfor det her er så vigtigt.

Indtil videre har Swapfiets slået dørene op i København, Aarhus og Odense. Måske du allerede har set de karakteristiske blå forhjul i bybilledet?

Fix it, don’t nix it

Det er selvsagt bæredygtigt at cykle, og mange af os gør det også jævnligt, hvis ikke hver dag. Men det var først, da jeg holdt møde med Swapfiets, at jeg blev opmærksom på, hvor stort et spild, der reelt er forbundet med den måde, vi forbruger cykler på idag. For sagen er den, at et stort antal cykler efterlades og sygner hen i bybilledet, når de ikke længere kører, som de skal. Oftest er der tale om billige supermarkedscykler, som det dårligt kan betale sig for den enkelte at reparere fremfor at kassere. Resultatet bliver, at der i Aarhus bugseres ca. 1.500 cykler væk fra offentlige områder hvert eneste år, mens der i Københavns Kommune fjernes op mod 11.000, og fælles for begge byer er, at langt størstedelen af de efterladte cykler er i så dårlig stand, at de må skrottes. Og så har vi kun drøftet det offentlige rum; ikke et ord om de mange cykler, der fjernes fra cykelkældre og -skure.

Med andre ord koster det kommunerne millioner og miljøet endnu mere. Og det er, med andre ord, symptomatisk for et forbrugsmønster, hvor der virkeligt er behov for at ryste posen. Og lige præcis derfor har Swapfiets fat i noget rigtigt spændende; for ved at lade reparationen indgå som en central del af deres koncept, hvor det ikke længere udgør en merudgift kan de medvirke til at begrænse det store spild, samtidigt med at de gør tilværelsen lettere for den enkelte cyklist. Og så er cyklerne naturligvis lavet til at holde og til at kunne tåle den løbende istandsættelse. Producenterne udvælges i tæt samarbejde med Gazelle, der kvitterer for både kvalitet og ordentlige arbejdsforhold.

Men hvordan virker det så i praksis? Det var jeg meget nysgerrig på at finde ud af. Og lige præcis derfor har jeg den seneste måned været udstyret med mit helt eget blå lyn.

Komfort og “no fuzz”

Jeg har faktisk aldrig fået taget et kørekort, og en del af det handler om, at jeg elsker at cykle. Det giver mig den vildeste følelse af frihed og ro. Bare mig, min cykel og min yndlings-podcast. Men jeg er også kræsen, og jeg var derfor bange for, om cyklen ville være for tung til min smag. Især sammenlignet med den citybike, jeg normalt kører på. Min frygt blev dog gjort til skamme, for den er ikke tungere end gennemsnittet, og de syv gear har fin variation og skifter gnidningsfrit. Og ordentlige gear er alfa omega, når man cykler i kuperede Aarhus. Hvor har jeg set mange kæmpe sig forpustet op ad Nordre Ringgade med desperationen malet i ansigtet. Men ingen anstrengte miner her – kun frostbidte kinder og flashbacks til at være på cykel gennem Amsterdam, hvilket er noget af det hyggeligste, jeg nogensinde har gjort på en rejse.

Desværre (eller gudskelov) har jeg ikke haft anledning til at ringe efter hjælp, for jeg har hverken været ude for punkteringer eller andre udfordringer på cykelturen. I stedet har jeg været udstyret med en fin og robust cykel, der har fået mig fra A til B uden problemer af nogen art. Men jeg har spottet Swapfiets komme andre til undsætning, og jeg er slet ikke i tvivl om, at hjælpen havde været nær, hvis jeg havde været så uheldig. Hos Swapfiets er servicen nemlig mindst ligeså central som cyklen – og det, synes jeg, gør det virkeligt attraktivt at være medlem.

Jeg fortsætter med at reparere på min gamle cykel lidt endnu – også selvom det nogle gange kan tage mig lidt tid at komme forbi cykelsmeden. Men når den en gang skal pensioneres, kunne jeg sagtens være klar på en Swapfiets. Står du imidlertid og mangler cykel, er der god grund til at tjekke Swapfiets ud. Du kan være på farten, dutch style, in no time.

Indlægget er sponsoreret af Swapfiets

Tanja

2 Comments

  1. Svar

    venterpaavin

    29/01/2019

    Teknisk set ret smart – jeg er dog alt for knyttet til min cykel. Er lidt overbevist om, at den har både navn og personlighed. Til gengæld har jeg lært, at det kan betale sig at lægge penge i en dyre og mere holdbar cykel. Det andet er for uholdbart, og jeg kan ikke undvære min (:

    – K

    • Svar

      Tanja

      29/01/2019

      Det kan jeg sagtens forstå, og tak for input 🙂 Jeg reparerer som sagt også på min til det sidste, for jeg knuselsker den. På “jeg er så glad for min cykel”-måden. Men for dem, for hvem en cykel skal bringe dem fra A til B, uden så meget fuzz – der er det nu altså en ganske fin løsning, Swapfiets er kommet op med 🙂

Leave a comment

Related Posts

OM SECONDHAND FIRST

Secondhand First er en genbrugs-og bæredygtighedsblog, der har til formål at gøre det både lettere og sjovere at shoppe brugt og bæredygtigt.